توضیحات
در یک موتور درونسوز سرسیلندر یا بستار به قطعهای گفته میشود که بر فراز بخش بالایی سیلندرها قرار دارد.
چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید. متوجه شدهاید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستونها در درون سیلندرها قابل دیدن هستند. در ضمن سوراخهایی در بدنه موتور وجود دارد (بدنه موتورهای بلوک سیلندر است) که انتهای آنها باز است. برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سرسیلندر نیاز است. (خودرو) جنس اکثر سرسیلندرها از آلیاژهای آهن (چدن دانه ریز) یا آلیاژهای آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالبهای مخصوص ساخته میشود.
قطعات اصلی سرسیلندر عبارتند از:
۱ – سوپاپ ها (فنر، سیت، کاسه نمد و گاید سوپاپها) و انگشتی سوپاپ
۲ – میل سوپاپ
در موتورهایی که سوپاپ مستقیم توسط میل سوپاپ باز و بسته می شود، قطعه ای بنام “استکان تاپیت” وجود دارد که بین سوپاپ و میل سوپاپ قرار می گیرد و از خوردگی این دو قطعه جلوگیری می کند.
سیت سوپاپ (Valve Seat) محل استقرار لبه سوپاپ بر سرسیلندر است. در اثر کیپ شدن “سوپاپ” روی “سیت سوپاپ”، گاز حاصل از انفجار نمی تواند از سوپاپ ها فرار کند، و راهی به جز عقب راندن پیستون نخواهد داشت.
سیت سوپاپ طوری طراحی و ساخته می شود تا بتواند باز و بسته شدن و ضربه های متوالی سوپاپ را تحمل کند و دچار خوردگی نشود. در صورتیکه سیت سوپاپ کار خود را درست انجام ندهد، کارایی موتور بشدت کاهش خواهد یافت.
گاید سوپاپ
لوله استوانه ای است و مسیر رفت و برگشت سوپاپ را بصورت قائم نگاه می دارد، تا تماس سوپاپ و سیت آن کامل و بی نقص باشد و کمپرس نتواند از محفظه فرار کند.
علائم خرابی سوپاپ و سیت سوپاپ
در صورت خرابی سوپاپ و یا سیت سوپاپ، موتور تک کار می کند و صدای چلق چلق از آن شنیده می شود.
علت خرابی سوپاپ و سیت سوپاپ
خرابی سوپاپ معمولا به یک یا ترکیبی از دلایل زیر اتفاق می افتد:
۱. سوختن سوپاپ در اثر تنظیم نبودن فیلر سوپاپ، و یا درست نبودن نسبت هوا و سوخت.
۲. در برخی موتورها پاره شدن تسمه تایم می تواند منجر به کج شدن سوپاپ ها شود.
۳. سیت سوپاپ ممکن است در اثر حرارت بیش از حد سرسیلندر (در اثر خرابی سیستم خنک کننده) از جای خود بیرون آمده و خراب شود.
برای سفارش محصول، با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.